Výměna oleje v automatické převodovce

Olej. Věčné dilema. Měnit či neměnit?

Odborníci na automatické převodovky odjakživa tvrdě prosazují teorii – rozhodně měnit, instrukční knížky k vozidlům informují o „celoživotní náplni převodovky“, na kterou by se „nemělo sahat“. Má toto dilema vůbec nějaké řešení?

Výměna oleje. Na úvod malé zamyšlení

Výrobce, jenž náplň v automatu označí za „celoživotní“, v podstatě zákazníkovi nelže. Záleží na úhlu pohledu. Pro výrobce životnost automobilu uplynutím záručním lhůty v podstatě končí. Převodovka, která „odešla“ po najetí 150 tisíc km, vlastně požadavkům vyhověla. Vydržela záruční lhůtu, a jako bonus, zákazník od výrobce dostal ještě „pár kilometrů“ navíc.

Výměna oleje v převodovce

Ideální stav pro výrobce automobilů nastane tehdy, když zákazník, po třech čtyřech letech bezstarostného užívání, (výrobce uvažuje tak: automobil se stal běžnou spotřební věcí, která by měla co nejlevněji, tedy s co nejmenší údržbou pár let bezchybně fungovat) nechá svůj automobil ekologicky zlikvidovat a zamíří pro nový, a to nejlépe k témuž dealerovi. S prodejem nějaké ojetiny nikdo z výrobců nepočítá, a taky nikdo není povinen imaginárnímu kupujícímu něco garantovat. Takže nálepka lifetime na skříni zespodu působí sice velmi efektně, ale jinak vůbec nic neřeší. Málokdo si totiž může dovolit koupit nový automobil ve chvíli, když jeho starému autu sotva skončila záruční lhůta.

Nechcete-li na konzumní hru producentů automobilů přistoupit, dopřejte své automatické převodovce servis podle zdravého rozumu.

Proč měnit olej? Prevence je lepší, než oprava!

Pokud chceme docílit, aby si automatická převodovka zachovala správnou funkci co nejdéle, náplň prostě měnit musíme. Zrádné na celé záležitosti je to, že skříň s „celoživotní náplní“ může klidně vydržet na čtvrt milionu kilometrů, ovšem už poloviny této hranice může na sobě začít páchat škody (zbytečně), kterým by se včasnou výměnou oleje dalo zabránit.

Starý olej v převodovce

Automatická převodovka je nesmírně citlivá na čistotu olejové náplně. V tomto ohledu je dokonce neporovnatelně náročnější než motor. Její počáteční výhoda tkví v tom, že na rozdíl od motoru se v převodovce netvoří karbon, což znamená, že olejová náplň po určitou dobu vydrží ve velmi dobrém stavu. Po čase, v závislosti na míře zákonitého opotřebení mechanických součástí převodovky, se olej postupně znehodnocuje. Kromě toho v něm, stejně jako u motorových olejů, postupně klesá účinek aditiv potřebných pro správnou funkci různých těsnění a gufer, v převodovce tolik přepotřebných k zabránění úniku oleje.

Takže měnit, ale kdy?

Kontrola stavu oleje by měla proběhnout každých 30 000km, anebo vždy, když je patrný jakýkoliv únik. Při větším úniku hrozí velmi vážné poškození převodových ústrojí, jako jsou ložiska, ozubená kola, atd. Neboť nedochází k potřebnému rozstřiku a bezchybnému mazání.

Pokud výrobce neudává kratší interval, úplně první výměna oleje by se měla určitě uskutečnit do 100 000 kilometrů (za zmínku stojí skutečnost, že Mercedes s jeho kvalitou požaduje výměnu oleje ne méně často, než jedenkrát na 60 000 km, což samo o sobě vypovídá o potřebnosti této procedury).

Všechny další výměny pak následují v pevných intervalech, tj. jedenkrát na 60 000 kilometrů při standardní zátěži a jedenkrát na 30 000 při zátěži zvýšené. Zvýšenou zátěží se myslí častější tahání vleků, ale třeba i jízda výhradně v městském provozu. Také jízda po neupraveném terénu automatické převodovce nesvědčí (může vniknout voda do oleje a dojít k jeho přehřátí, což vede ke změně jeho složení a kvality).

Olejový filtr

Teprve až při výměně první olejové náplně se lze přesvědčit, zda už převodovka na sobě nepáchá škody, které jsou zatím nepozorovatelné, avšak představují příslib budoucí neodvratitelné katastrofy. Až 80% závad na automatech vzniká z důvodu dlouhodobě znehodnocené olejové náplně převodovky. A to je obrovské číslo.

S přihlédnutím ke stáří vozu, stavu vypouštěného oleje, stavu obnažené části převodovky a jízdním projevům převodovky (dělá se i zkušební jízda) pak zkušený mechanik navrhne další následné intervaly výměny oleje (obvykle v rozsahu cca 30 až 60 tisíc kilometrů).

V případě potřeby se dělá také proplach převodovky, někdy dokonce vícenásobný (v případě, že z převodovky nejde vypustit celou náplň, ale jen zhruba polovinu, jak je u většiny moderních automatů s HD měničem obvyklé). Proplach se bohužel musí provádět výhradně olejem určeným k trvalé náplni převodovky, což vzhledem k jeho ceně ty chorobně šetřivé řidiče svádí k úvahám, zda by nebylo možné udělat proplach například levnějším tlumičovým olejem. Tak to opravdu není dobrý nápad. Tady víc jak kdekoliv jinde platí, že výběr oleje patří do rukou odborníků.

Mohu výměnu oleje provést já sám?

Základem je výrobcem schválená náplň, nový olejový filtr a nové těsnění olejové vany. Výměnu oleje v automatické převodovce lze dělat svépomocně, avšak těm méně zdatným, bez adekvátních zkušeností i vybavení (zvedák, plnička, druhá osoba k dispozici), se to nedoporučuje.

Automatická převodovka

Nejlepší je s výměnou se obrátit na specialisty. Na náplni ani filtrech při výměně svépomocí obvykle motorista mnoho neušetří, zatímco dlouholetá praxe profesionálů se projeví, jak na rychlosti a kvalitě odvedené práce, tak i na schopnosti odhalit začínající problém už v zárodku (při zkušební jízdě či zhodnocením stavu vypouštěného oleje).

Z mnoha převodovek lze vypustit třeba jen polovinu olejové náplně, proto je nutné starý olej i několikanásobně naředit novým, aby práce opravdu měla smysl. V případech, že starý olej je jiné specifikace, než doplňovaný, (což právě laik u vozu s nejasnou servisní historií těžko pozná), vyžaduje tato procedura obzvlášť velkou obezřetnost. Při „proplachové“ jízdě totiž může dojít ke zpěnění náplně a následnému poškození převodovky.

Obecně funguje názor, že olej nesmí být cítit spáleninou. Taková „diagnóza“ vypouštěného oleje však odhalí nanejvýš terminální stádium poškození lamel, a je tedy pro převodovku asi něčím takým, jako je pro pacienta odhalení posledního stádia rakoviny. V takovém případě už výměna oleje převodovku nezachrání a dotyčnému obvykle nezbývá nic, než převodovku rovnou nechat repasovat.

Zkušený mechanik si během výměny oleje všímá i daleko méně „výrazných“ symptomů, než je páchnoucí olej, například částeček zachycených na magnetech na dně olejové vany, či výpustných šroubech. Jakékoliv stopy kovových pilin či, nedej Bože!, špon jsou nepřípustné a naznačují již probíhající destrukci některých částí převodovky otěrem kovu o kov. Kromě prostého mechanického opotřebení pak v tomto případě ještě hrozí to, že projdou-li tyto částečky skrze olejový filtr, dojde k jejich proniknutí do citlivé a velmi drahé elektrohydraulické části (mechatroniky), což následně způsobí ochromení většiny její titěrných komponentů.

Poškozená převodovka

Malá rekapitulace

Nezapomeňte: označení „celoživotní náplň“ nic neřeší, a pokud chceme, aby nám automatická převodovka sloužila co nejdéle, olej musíme měnit. Kontrola stavu oleje by měla proběhnout každých 30 000km, úplně první výměna oleje by se měla určitě uskutečnit do 100 000 kilometrů, a ty následné – jedenkrát na 60 000 kilometrů při standardní zátěži a jedenkrát na 30 000 při zátěži zvýšené. Základem je výrobcem schválená náplň, nový olejový filtr a nové těsnění olejové vany. A výběr oleje a jeho samotná výměna patří zásadně do rukou odborníků!

Ostatní články

Zajímavosti

Koncern ZF je největším výrobcem automatických převodovek na světě.
Mercedes-Benz je nejstarším výrobcem automatických převodovek na světě.
Společnost AISIN je projektantem automatických převodovek pro hybrid Toyota Prius.
Mladá japonská společnost DYNAX za 10 let dosáhla uznání.