Automatické převodovky: druhy a osobitosti

V současnosti jsou čím dál tím více rozšířenější automatické převodovky. Je to pochopitelné – na každodenní použití jsou mnohem vhodnější, zejména když jejich „dětské nemoci“ z produkce prvních let, byly již dávno „vyléčeny“.

Moderní automatické převodovky mohou být, jednak velmi rychlé (přeřazení trvá 50 – 60 ms, jako u Porsche), a jednak, co se týče úspory paliva, velmi efektivní, právě tak, jako standardní manuální převodovky.

Automatická převodovka

Jezdit s „manuálem“ vyžaduje osvojit si cit plynule řadit převodové stupně, což, podle všeho, nejednomu řidiči dělá problém; z toho důvodu, motoristé bez většího uvažování přecházejí k vozům s „automatem“. Avšak, je potřeba vzít v úvahu fakt, že existují různé druhy automatických převodovek, přičemž každý z nich má své vlastní specifika.

Jaké tedy jsou typy automatických převodovek? A jaké jsou mezi nimi rozdíly?
Existuje několik hlavních typů automatických převodovek – hydromechanická, variátorová automatická, robotická a mechanická automatická. Nyní porovnáme osobitosti, přednosti a nedostatky jednotlivých „automatů“.

Hydromechanická převodovka

Nejznámější typ, používaný ještě v starých modelech prvních vozidel s „automaty“, je hydromechanická převodovka. Specifikem dané převodovky je skutečnost, že kola a motor nemají přímé spojení. Za přenos točivého momentu odpovídá „nízká viskozita“ hydraulické tekutiny hydrotransformátora.

Hydromechanická převodovka

K přednostem tohoto „automatu“ patří ohromující možnost plynule řadit převodové stupně; schopnost plynule měnit točivý moment, dokonce i u velmi výkonných motorů; a vysoká životnost těchto převodovek.

Mínusy vozidel s touto převodovkou jsou vyšší spotřeba paliva, zvýšení celkové hmotnosti vozu, a extrémní nevhodnost odtahování vozů s takovou převodovkou.

Navzdory těmto nevýhodám, hydromechanická převodovka je skutečně univerzální, a společnost Mercedes-Benz, ne bezdůvodně, stále používá pouze tento typ automatické převodovky.

Variátorová automatická převodovka (CVT)

Variátor

Jiným typem automatické převodovky je variátor, který se často označuje zkratkou CVT. Tato převodovka má oproti obvyklým „automatům“ mnoho rozdílů. Technicky vzato, nemá rychlostní stupně, proto se také označuje názvem „bezstupňová“. Převodový poměr mezi vstupní a výstupní hřídelí se mění plynule a hladce, což umožňuje „vyždímat" z motoru maximální výkon.

Hlavní nevýhodou variátoru je monotónnost zvuku. Při řazení vyšší rychlosti je zvuk trvale konstantní se zvukem motoru, a to ne zdaleka vyhovuje všem řidičům. Nové modely se pokusily tento problém vyřešit vytvořením „pseudo“ zvuku – variátor usiluje napodobit práci klasických automatických převodovek. K přednostem variátoru lze přičíst nižší hmotnost, účinnost a dobrou dynamiku. Nevýhodou jsou velmi drahé opravy, jakož i neschopnost variátoru spolupracovat s výkonnými motory.

Robotická převodovka

DSG

Dalším typem je robotická převodovka. U každé automobilky je nazývána jinak – u Porsche je to GETRAG (nebo PDK), u společnosti Škoda a Volkswagen – DSG (Borg-Warner), u Audi S-Tronic.

Svou strukturou tato převodovka v mnohém připomíná standardní manuální převodovku. Má spojku (nebo více) a hřídel přenosu energie motoru. V případě výskytu dvojice spojek, jedna z nich je odpovědná za řazení sudých a druhá lichých převodních stupňů. Jakmile elektronika dospěje k závěru, že je potřeba přeřadit, kotouč jedné spojky se hladce rozpojí a druhý se naopak spojí. Hlavní rozdíl od manuální převodovky představuje plně automatické řízení. Způsob jízdy zůstává stejný jako na vozidle s „automatem“.

Mezi výhody patří nižší spotřeba paliva, přijatelná cena, velmi vysoká rychlost řazení rychlostních stupňů a nízká hmotnost převodovky.

I tato převodovka však má své slabiny. V některých režimech jízdy může být silně cítit přepínání (zvláště náchylné k tomuto byly první verze tohoto typu převodovek). V případě poruchy nákladné a složité opravy.

Mechanická automatická

Nejméně rozšířená převodovka, používaná výhradně u sportovních vozů. Tento převod v podstatě, může být považován za mechanický. Tato převodovka má dokonce spojkový pedál, ale ten je aktivován pouze při startu. K následujícímu řazení dochází bez jejího zmáčknutí. Výhoda tohoto „automatu“ spočívá v dostatečně rychlém řazení. Nevýhody představují vysoké náklady, nadměrná hlučnost a třes při řazení.

A jakou převodovku si vybrat?

Na to neexistuje jednoznačná odpověď; takže naše doporučení – převodovku vybírejte v souladu s typem automobilu.

Avšak, pamatujte si. Ať už bude ve vašem autě automatická převodovka jakákoliv, proto, abyste prodloužili její životnost, je důležité následující – provádět včas servis převodovky, používat pouze vysoce kvalitní spotřební materiál a náhradní díly; a co je nejdůležitější, často měnit olej v automatické převodovce.
V tom případě, věřte mi, automatická převodovka s vámi vydrží ne jednu stovku tisíc kilometrů.

Servis převodovek Ostatní články

Zajímavosti

Koncern ZF je největším výrobcem automatických převodovek na světě.
Mercedes-Benz je nejstarším výrobcem automatických převodovek na světě.
Společnost AISIN je projektantem automatických převodovek pro hybrid Toyota Prius.
Mladá japonská společnost DYNAX za 10 let dosáhla uznání.